Regler som produserer fordeler for alle, ikke hva jeg snakker om. Disse "gode" reglene omfatter ikke kutte i kø på matbutikken, på en 4-veis stopper sjåføren til høyre har rett-av-vei, og betaler din skatt i tide holder regjeringen drift. Dette er alle gode regler og bør aldri bli brutt.
Alle forbrukere kan dra nytte av å lære å stille spørsmål ved uttalelsen av "Du kan gjøre det". Når du lære hvordan å gjøre den, kanskje du finner det til en morsom og lønnsom, erfaring.
Regel # 1: Du Break It, kjøpte du den
En tid siden jeg fikk tida på en flyplass gavebutikk venter på en venn. Skremt av lyden av å bryte glass, snudde jeg rundt for å se en aktiv unggutt som står ved siden av et knust glass vase. Den strenge møtte butikkeier pekte på et skilt lese "du dele den, kjøpte du det". Han hadde den frekkhet å kreve $ 49.95 for den vasen. Den unge moren, tydelig forvirret, stod hennes bakken og sa "Nei."
Innen jeg gikk, kvinnen og hennes barn hadde forlatt, den store eieren var å rydde opp i glass og jeg var forbauset over at noen andre visste sannheten om virksomheten. Sannheten er, ulykker er fra hverandre av gjør firmaet og brudd er en legitim skattefradrag.
Jeg foreslår at hvis du gjør tilfeldigvis ødelegge noe i en butikk, inntrengende beklager og oppbevare lommeboka godt i hånden. Hvis du ønsker å betale for å lette din samvittighet med å være bumble-bunn, fine. Men bare betale for den faktiske utgiften, stadfestet av fakturaen, aldri tillate store eieren å gjøre en fortjeneste på ulykke ditt.
Regel # 2: En CD utsettelsesperiode er satt i stein
Bankene er ekstremt flink til å skremme sitt klientell. De er også flinke til å maksimere sin fortjeneste. Jeg tillot en CD til å automatisk rulle over på et stort bank i stedet for å bry seg å faktisk gå til banken og ta vare på det selv. I mitt forsvar, jeg feilaktig antok renten vil være den samme som utløper sats.
Dessverre, når jeg gidder å se på papirene og oppdager hastigheten var mindre enn halvparten av hva jeg hadde tjent, var utsettelsesperioden av endringer over. Da jeg ringte, kunden service personen fortalte meg "Når utsettelsesperioden er over, er det ikke noe jeg kan gjøre."
Ingenting han kunne gjøre, men jeg høflig bedt om å snakke med en veileder. Innen et par minuttene jeg fikk et "salgsfremmende" lik den jeg hadde tjent på utgåtte CD.
En leksjon finner du her om påliteligheten av banker. Så fort de justert min CD rate gjorde meg lurer på hvor mange andre patron var å la banken dukkert sine fingre inn i deres cookie jar.
Regel # 3: Forsikring agent vet alltid best
Folk som selger forsikringen er fantasifulle skaperne av regler for å hjelpe seg selv gjøre en større kommisjon og selskapene de arbeider for ikke er bedre. Et eksempel her er "bolig dekning". Dette beløpet er hva forsikringsselskapet vil betale hvis huset brenner ned eller blir ødelagt en måte som gjør det nødvendig å gjenoppbygge.
Hvis du prøver på jakt etter mer informasjon i politikken din, er det ikke mye. Spør din agent hvordan de kommer til å erstatte verdien av boligen og den premie du betaler og du kan kanskje få svar ligner på "The datamaskiner beregner det automatisk, det fungerer likt for alle".
I mitt tilfelle, det siste premium merker jeg mottok, utskifting verdien av mitt hjem betydelig høyere enn markedsverdi. Jeg ringte min agent igjen. Han forklarte om min hjem ble ødelagt forsikringsselskapet ville bygge den for meg, noe som ville koste mer enn å kjøpe en eksisterende hjem.
God lyd bite, men jeg ville fortsatt måtte betale en høyere premie for å kjøpe forsikring dekning meg hjem for mer enn det faktiske verdt. Mens på telefonen, senket jeg dekningen til markedsverdi og reddet nesten $ 100 umiddelbart. Jeg vet om noe skjer, vil jeg bare få markedsverdi for huset mitt. Imidlertid vil det være nok for meg å kjøpe et eksisterende hus og ikke måtte gå gjennom hodepine ved å bygge én.
Regel # 4: Garanti Kort er obligatoriske
Jeg pleide å jeg ville ikke ha noen garanti dekning på ting hvis jeg ikke klarte å returnere den lille kortet produsentene legge ved alle nye produkter. Har du fortsatt tror det? Det er hva produsentene vil ha oss til å tro.
Deres Grunnen er enkel - produsentene bruke disse kortene til å samle inn data om markedsføringen deres forbrukere: alder, inntekt, der de handler, etc. I tillegg, hvis det noen gang en tilbakekalling på produktet, har de et navn og adresse kontakte deg.
Det er den eneste grunnen til at jeg noensinne fylle ut og returnere et av de kortene, og da bare med mitt navn, adresse og produktets serienummer fylt i. Jeg vet det er fortsatt garantidekningen selv uten kortet, så hvorfor bruke tiden min hjelper produsenten samles markedsføringsdata gratis?
Regel # 5: Social Security Number Krav
I det siste har kriminalitet av identitetstyveri er økende i dekning på nyhetene. Identitetstyveri er når en kjeltring får nok informasjon om deg til å gjøre kreditt kjøp i ditt navn, slik at du til å forklare at du aldri har fløyet til Australia. Hva slags informasjon trenger den skurkene å vite om deg?
Ditt personnummer og navn er alt. Det er derfor det er viktig å aldri røpe denne informasjonen til noen unødig. Faktisk er den eneste grunnen til at du må gi den til noen fordi regjeringen ønsker informasjon om deg. Arbeidsgiveren din trenger det å rapportere inntekter, banker og finansinstitusjoner trenger det for å rapportere inntjening, og IRS ønsker å samle sine skatter på inntektene.
I det siste, forsikringsselskaper ønsker å kjøre en kredittsjekk på deg, og kreditt utstede selskaper ønsker å kjøre en kredittsjekk på deg, og for denne de trenger ditt personnummer. Føderale lover forbyr kreditt grantors fra å nekte deg kreditt uten å fortelle deg grunnen - hvis du spør. Så sørg for å spørre, og alltid makulere alle dokumenter med personlig informasjon som navn og / eller personnummer før man kaster det i papirkurven. Det er opp til deg å ta så mange forholdsregler for å beskytte ditt nummer som du kan.
Regel # 6: Contractors betales på forhånd
Noen tvilsomme regler er skapt av enkeltpersoner. Remodelers som snekkere, housepainters, taktekkere og drive-måten reparasjon personer har en interessant regel de ønsker å tro er risset inn i stein. Denne regelen sier "Du må betale 1 / 3 av prosjektkostnadene opp når du signerer kontrakten".
Jeg har lært det med entreprenører er det lett for dem å være sideboring når en mer lønnsom jobb kommer sammen. For å motvirke dette forståelig problemet, endrer jeg riket sitt «Jeg betaler 1 / 3 etter at materiellet er levert og den jobben begynte".
Alle legitime kontaktorer vil være enig, i min erfaring, når du høflig forklare dem hvorfor du gjør det på denne måten. Han kan fremdeles bli avveie, men minst han ikke skal bruke pengene dine før du starter prosjektet.
Regel # 7: Meld på den stiplede linjen
Aldri signere en kontrakt uten å lese det nøye. Dette omfatter alle de fine print, så ta en lupe med deg.
Du sier du ikke undertegne kontrakter uten å lese dem? Bra for deg. Betyr dette inkluderer alt du feste til signaturen din? Du vet leieavtalen, regningen for salg, utleie avtaler eller kredittkort skli alle utgjør en kontrakt. Når du registrerer, har du avtalt til alle vilkårene i kontrakten, selv de du ikke forstår eller tror e "urettferdig".
Når du begynner å ringe oppmerksomhet til bestemmelse av avtaler du ikke liker, kan du bli fortalt "Det er våre standard kontrakt. Vi kan ikke forandre den ". Feil, de kan og de fleste vil hvis det betyr forskjellen mellom å gjøre et salg eller du gange unna.
Leieavtaler er gode eksempler på endring kontrakter. Hvis du er en ønskelig leietaker, kan utleier gjøre visse forbedringer i stedet for å leie "som den er". Dersom du finner setninger uønsket, og utleier vil ikke fjerne dem ville du sannsynligvis være bedre å leie andre steder uansett.
Tid til å sjekke over en kontrakt er før du signerer, ikke etter at du har undertegnet den og er hjemme igjen. En venn av meg leieavtaler ting som biler, og kontorutstyr for virksomheten sin, og han hevder å aldri ha inngått en leieavtale uten å endre minst én setning.
Gå videre og prøve å være en regel breaker. Du kan like det, og det kan spare deg hodepine og penger, også.
No comments:
Post a Comment